Vil ikke have sutteflaske

11. maj 2015

Alder:
9 mdr.

Vil ikke have sutteflaske

Kære Helen.

Har brug for et par gode råd. Er kørt lidt fast i maden til min søn.
Har en dejlig lille dreng på 9 mdr. som på langt de fleste områder stortrives. Han er en stor dreng på 11 kg, sund og rask, nysgerrig og altid smilende og glad:)

Han har siden fødslen fået Nutramigen, da han er disponeret for allergi (supplerede med amning til han var 5 mdr., hvor han selv sagde stop). Han har altid elsket sin sutteflaske. For halvanden måned siden udløb vores recept, og vi gik derfor over til NAN H.A. 2. Han godtog det, og det gik fint i 1-2 uger, hvorefter han blev ramt af falsk strubehoste. Siden da har han fuldstændig nægtet at tage sutteflaske. Det har nu stået på i ca. 1 mdr. Synes han er for lille til slet ikke at få MME, og gør derfor hvad jeg kan for at få det i hans mad. Det betyder dog, at han får rigtig meget grød, og synes det udelukker lidt, at han kan prøve anden mad.

Hans madplan er i grove træk således:

Morgenmad: Havregrød lavet på MME
Sen formiddag: Øllebrød tilsat MME og lidt frugtmos
Tidlig eftermiddag: Hirsegrød lavet på MME el.lign. tilsat lidt frugtmos. Evt. ½ ...

Annonce

... stk. bondebrød.
Sen eftermiddag: Most banan, evt. ½ bolle med smør
Aftensmad: Grøntsagsmos (som regel indeholdende kartofler og anden grøntsag) tilsat MME, lidt kød eller fisk.
Evt. lidt grød inden putning kl. 20.

Er godt klar over han skal have mere brød, flere grøntsager osv., men føler mig fanget i ”grødfælden”, fordi det er den bedste måde at få MME i hans mad. Via ovenstående plan får jeg ca. 300-400 ml MME i ham. Men synes som sagt det giver for lidt rum til, at han kan prøve anden mad – der er jo grænser for, hvor meget han kan spise.

Et andet problem er, at han de sidste 1-2 uger har haft afføring 8-10 gange hver dag. Det er ikke tynd mave, konsistensen er nærmest som modellervoks. Han virker dog ikke besværet af det, men kan det ikke være en indikation på, at sammensætningen af hans mad er lidt forkert?

Sidst men ikke mindst kæmper vi for at få nok væske i ham. Han får vand i kop (vil ikke have MME), men synes ikke altid han får nok. Vi har dog købt nogle sjove kopper, det har hjulpet lidt. Er der andet vi kan gøre?

Håber du kan give et par gode råd:)

På forhånd tak:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.