Brev:
Vil ikke have sutteflaske
11. maj 2015
Alder:
9 mdr.
Vil ikke have sutteflaske
Kære Helen.
Har brug for et par gode råd. Er kørt lidt fast i maden til min søn.
Har en dejlig lille dreng på 9 mdr. som på langt de fleste områder stortrives. Han er en stor dreng på 11 kg, sund og rask, nysgerrig og altid smilende og glad:)
Han har siden fødslen fået Nutramigen, da han er disponeret for allergi (supplerede med amning til han var 5 mdr., hvor han selv sagde stop). Han har altid elsket sin sutteflaske. For halvanden måned siden udløb vores recept, og vi gik derfor over til NAN H.A. 2. Han godtog det, og det gik fint i 1-2 uger, hvorefter han blev ramt af falsk strubehoste. Siden da har han fuldstændig nægtet at tage sutteflaske. Det har nu stået på i ca. 1 mdr. Synes han er for lille til slet ikke at få MME, og gør derfor hvad jeg kan for at få det i hans mad. Det betyder dog, at han får rigtig meget grød, og synes det udelukker lidt, at han kan prøve anden mad.
Hans madplan er i grove træk således:
Morgenmad: Havregrød lavet på MME
Sen formiddag: Øllebrød tilsat MME og lidt frugtmos
Tidlig eftermiddag: Hirsegrød lavet på MME el.lign. tilsat lidt frugtmos. Evt. ½ stk. bondebrød.
Sen eftermiddag: Most banan, evt. ½ bolle med smør
Aftensmad: Grøntsagsmos (som regel indeholdende kartofler og anden grøntsag) tilsat MME, lidt kød eller fisk.
Evt. lidt grød inden putning kl. 20.
Er godt klar over han skal have mere brød, flere grøntsager osv., men føler mig fanget i ”grødfælden”, fordi det er den bedste måde at få MME i hans mad. Via ovenstående plan får jeg ca. 300-400 ml MME i ham. Men synes som sagt det giver for lidt rum til, at han kan prøve anden mad – der er jo grænser for, hvor meget han kan spise.
Et andet problem er, at han de sidste 1-2 uger har haft afføring 8-10 gange hver dag. Det er ikke tynd mave, konsistensen er nærmest som modellervoks. Han virker dog ikke besværet af det, men kan det ikke være en indikation på, at sammensætningen af hans mad er lidt forkert?
Sidst men ikke mindst kæmper vi for at få nok væske i ham. Han får vand i kop (vil ikke have MME), men synes ikke altid han får nok. Vi har dog købt nogle sjove kopper, det har hjulpet lidt. Er der andet vi kan gøre?
Håber du kan give et par gode råd:)
På forhånd tak:)